pondelok 13. februára 2012

Tenkrát poprvé - lyžiarsky orientačný beh Kysak 2012

Orientačný beh má viacero podôb. Ak na pohon neslúžia len nohy tak je to bike, lyže alebo dokonca orientačné potápanie. Túto sobotu som si vyskúšal práve orientačný beh na bežkách v Kysaku.

Keďže na bežkách som stále začiatočník bolo to o to veselšie. Navyše v piatok mi Ďuro navoskoval lyže na skate (korčuliarska technika bežkovania) a tak som sa učil korčuľovať deň pred pretekmi.
Pred horárňou ěste hodinu pred štartom

V sobotu som sa tak na štart postavil ako absolútne neskúsený z lyžiaskeho OB, na bežkách na klasiku namazaných na skate, so slabou zimnou kondičkou a slabou bežeckou technikou. Ale nič z toho mi nezabránilo sa nahlásiť do kategórie M21 :-) Aké to teda bolo? Veľmi zaujímavé.
Mapa s mojimi postupmi

Na štarte bol v minúte pred štartom najväčší problém natrepať mapu do euroobalu, ktorý som mal gumou pripnutý okolo pása a stihnúť ho aj zalepiť lepiacou páskou. Minúta ubehla a sotva som si dal rukavice, keď bolo odštartované. Do mapy som nestihol ani pozrieť. Robím tak až v stúpaní ku prvej kontrole. Nepríjemnosťou upevnenia mapy na páse je že ju nemôžem otočiť v smere behu (LOB bežci majú špeciálne držiaky na mapy na hrudi, mapa je otočná) a mám ju "hore nohami." To si vyžaduje trochu väčšiu dávku predstavivosti a pozornosti pri určovaní čo je vpravo a čo vľavo.
S Ďurom pripravený na štart

K jednotke nakoniec volím skratku krížom cez hlbší sneh a pokračujem až ku dvojke. Tá je v strmom stúpaní a tu mi je jasné, že to rýchlejšie vystúpam pešo a odopínam lyže. Tie zapínam na nohy pri trojke (kde ma dobieha Juro štartujúci 4 min po mne) a konečne si užívam zjazd z ťažko nastúpaných metrov na stred lúky kde je 4. kontrola. Od nej idem dole k 5-ke a dobre volím prejazd šikmo krížom a nestrácam tak výšku. Žiaľ odtiaľ sa treba vrátiť znovu hore na vrch lúky. Keďže nekorčuľujem tak kráčam krížom. V rohu lúky som znovu odopol lyže prešiel krížom cez les až ku kontrole 6. Navigácia sa zatiaľ zdala v pohode, buzola zostala nevyužitá vo vrecu.
Štart

Znovu na lyžiach idem k 7-čke v strede lúky, kde stretáva druhý krát Jura. Nejak poblúdil a nadáva. Trasu máme rovnakú no jeho tempo je zbesilé a mizne mi z dohľadu ešte na lúke. Korčuľujem po hornej ceste k 8. kontrole a nechápem ako môže byť Juro tak rýchly že ho nemám v dohľade, veď by sa mal vracať oproti mne? Razím 8-čku a bežím spať keď stretávam Jura tretí krát. Zas sa nejako domotal, posielam ho na osmičku ktorú hľadá a vyzúvam lyže. Znovu dokopca krížom cez les ku kontrole 9. Keď sa spúšťam dole stretávam Jura a na 10-tku na stred lúky prichádzame spolu.

Teraz je presun na ďalšiu lúku a pekný stúpačik. Juro mi mizne z dohľadu no stretávam ho v protismere tesne pred 11-tkou. Tu zvažujem či to nestrihnúť krížom cez lúku no sneh sa prepadá a tak idem po vyznačenej ceste. V stúpaní už akosi nestačia sily a našťastie pozerám do mapy. To čo som mal v pamäti čo som načítal na 11-tke bolo zlé a našťastie som sa v mape zorientoval včas a neprebehol odbočku na 12-tu kontrolu.

13-tka je navigačne jasna a nie až natoľko strmá takže korčuľujem až ku nej. Potom nasleduje zaslúžený zjazd až na dolnú lúku, kde v polke klesania vypínam lyže bežím cez lesík ku kontrole. V húštine mi konáre berú čiapku z hlavy tak ďalšia strata :-)

K 15-tke korčuľujem a keď som už dúfal, že cieľ je blízko opak je pravdou. Stále do kopca sa trápim na cieľovej rovinke ale smeruje až ku horárni na druhý breh potoka a ďalej dozadu ku kontrole 16. Keď vidím ten kopčisko znovu odopínam lyže aj keď zbytočne priskoro. Razím 16-tku a pešo sa deriem kolmo hore k 17-tke. Cestou nachádzam aj kontrolu, ktorá nepatrí do nášho závodu.
Toto ešte nebude prejazd cieľom

Zo 17-tky si chem užiť zaslúžený zjazd no lesná cesta je úzka a trčia sem tam konáre. Zabrzdenie lyže mi doprialo ďalší pád. Nájsť 18-tku nebol problém, križuje jednu húštinu a valím dole kopcom do cieľa. Do mapy už nepozerám a tak som sa dal nachytať a neorazil poslednú kontrolu asi 50m pred cieľom. Z cieľovej rovinky sa tak musím ešte vrátiť a dať ci cieľový finish ešte raz. Nabehal som 7,8km za 1h18m.

Tak už v cieli
Ako to teda dopadlo? No predsa podľa očakávania. Posledné miesto mi neušlo. Kým víťaz zvládol trať za 37 min mne bolo treba 78 minút. Navigačne som šiel na istotu, bežecky veľmi slabo, pár krát spadol (hlavne v lese keď som na úzkych chodníkoch šiel príliš naširoko a zavadil špičkou) Ale bolo to super...

Ďakujem môjmu fanklubu (Tinke a dokonca sa prišiel vyvetrať a prejsť aj otec so Soňou) za účasť a podporu a organizátorom že vydržali a počkali na mňa v cieli. LOB si skúsim znovu kedykoľvek veľmi rád.

Výsledky -  SRj v LOB - krátka trať:


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára