pondelok 2. septembra 2013

Upršaných 20 mierových km okolo Spišského Hradu 2013

30. ročník behu 20 mierových km okolo Spišského Hradu. V skutočnosti ide podľa propozícií o 22,8km po relatívne peknej asfaltovej trase okolo hradu a Drevenika. Spestrením je beh cez cigánsku obec Dobrá Voľa v závere trate. (Trať sa beží každý rok opačným smerom)

Účasť nebola najväčšia, na dlhej trati 68 bežcov + ďalších 17 na 10km trati + detské kategórie. Prišiel ale aj kenský bežec Biwot Wycliffe, ktorý si zobral prémiu za víťazstvo aj nový rekord. Už hodinu pred štartom začína popŕchať a tak je nám jasné že sa potiť nebudeme.


Spišské Podhradie - štart a cieľ preteku, nad hradom ťažké mraky
Ja som prišiel s cieľom trénovať na maratón. Preto som nemal v pláne ísť na max, ale skôr si otestovať maratónske tempo a taktiež prísun energie a vody. V piatok večer som si dal tempák aby som odhadol na aké tempo teraz mám, ktoré by bolo dlhodobo udržateľné. Na základe toho som sa rozhodol, nebežať rýchlejšie ako 5:30.


Spoločná foto



Po štarte nás čakal výbeh cca 100m výškových do kopca na prvých 4,5km. To ma trochu zaskočilo, kopce nie sú moc v mojej obľube.  Bežal som to ale tak 5:50 - 6:20. Hneď ako sa terén zrovnal za Ordzovanami som zrýchlil v pohode na 5-ťku. Bežal som na kľudné dýchanie a netlačil na pílu. Na občerstvovačke som prešiel do chôdze tak ako mám v pláne aj na maratóne. Potom nasledoval beh dole kopcom a tempo pod 5.

Na 9. km je znovu voda a tak si dávam polku Enduro Gelu a zapíjam. Tu sa aj oddelili bežci na 10km trati a zrazu zostávam sám. Predo mnou traja bežci asi tak 300m. Ďalej sa bežalo po zvlnenej nekonečnej ceste smerom k tunelu Branisko. Začína čoraz viac pršať. Odbočka na Granč v nedohľadne, nakoniec až pri motoreste. Bežím 5:39 - 6 min a na 10 km si hovorím, že som len v štvrtine maratónu, necítim sa unavený.


Po odbočke sa terén zrovnáva, trasa začína pripomínať rovinatosťou tú maratónsku. Bežím nasledujúcich 6 kilákov s prehľadom pod 5:30.  Na poslednej občerstvovačke natlačím druhú polku gelu, zapijem a bežím do cigánskej osady Dobrá Voľa. Dvojica predo mnou má náskok asi 2 min, stále ich mám v prehľadnejších úsekoch nadohľad. Okolo mňa predchádzajú dve policajné autá, zatiaľ mi to nedopína.

V obci sa ku mne pridávajú traja malí cigáni, žiadny problém bežia so mnou a pýtajú sa má odkiaľ som, ako dlho bežím a pod. Odháňa ich až policajné auto. Vzhľadom na už slušný dažď je vonku minimum ľudí a mne sa dostávajú len nejaké tie slovné poznámky. Bežci predo mnou si ale užili svoje, cigáni po nich hádzali kamene. Na tomto úseku sa točia dve policajné autá, aby bežcov ochránili. To je príklad diskriminácie a rasizmu že? Zostávam v nemom úžase. Na tomto behu je to vraj každoročný kolorit.



Posledné kiláky sú znovu v stúpaní, dobieham niekoho, ružová farba trička čosi napovedá a v poslednom kopci sa ukazuje že je to Števka. Má úž dosť, v stúpaní aj kráčala ale valí ďalej. Chvíľu s ňou bežím, prehodili sme pár slov. Skúsil som ju potiahnuť, ale nechytila sa, beží už nad 6/min. Do cieľa je už nadohľad tak sa oddeľujem, povzbudzujem ju a bežím si svoju 5:30-tku až do cieľa.

V cieli sa cítim fajn, v hlave si predstavujem že som len v polovici (maratónu), resp. mierne za ňou. Bežal by som kľudne ďalej. Zabehol som to v tempe 5:42 čo je o 12 sekúnd horšie ako som plánoval, no nepočítal som s kopcami. Viem, že tempo 5:30 je v mojej momentálnej kondícii asi max. dlhodobo udržateľné. Do maratónu je už len mesiac a toto tempo asi nezlepším. Bude úspech keď ho tých 42 kilákov udržím.

Dobre zabehol André, dal naozaj pekný čas, Ifko mal tiež svoje tréningové plány, chcel bežať 5-ku a bol nakoniec rýchlejší. Ja po mesiaci a pol tréningu môžem povedať, že som na tom kondične lepšie ako min rok, teraz som dal určite v lepšom čase kopcovitú polku, ale hlavne s prehľadom a bez trápenia. Avšak nemám kondičku ako v roku 2011. Maratón bude pre mňa určite trápenie a boj.
Hodinky som odštartoval neskôr, v zázname chýba cca 500m...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára